31 března, 2021 5 tipů jak posílit imunitu

5 tipů jak posílit imunitu

Imunitní systém je pro lidské tělo nesmírně důležitý. Dokáže rozpoznat škodliviny a chránit nás před nimi. Alespoň za předpokladu, že svou imunitu udržujeme. Jak se postarat o její posílení?

 

Zdravě se stravujte

 

Ke správně fungující imunitě nám v první řadě může pomoct strava. Bez nadsázky tu platí, že jsme to, co jíme.

Vyvážený jídelníček obsahuje adekvátní poměr veškerých živin. To znamená, že obsahuje přibližně 60 % sacharidů, 30 % tuků a 20 % bílkovin. Vhodně koncipovaný jídelníček je založen především na konzumaci ovoce a zeleniny, které obsahují dostatek vitamínů a minerálů.

K tomu, aby imunitní systém správně fungoval, jsou důležité především vitamín C, dále vitamín D a vitamín A, který se považuje za účinný antioxiant. Doplňovat je zapotřebí také kyselinu listovou, hořčík, zinek a selen.

TIP: Na zvýšení imunity můžete vyzkoušet i CBD oleje

 

Pečujte o svá střeva

 

Imunita také odráží stav našich střev. Pokud v nich přežívají patogenní mikroorganismy, ohrožuje nás rozvoj infekcí a zánětů.

Je proto vhodné se starat o přirozenou mikroflóru. Ta je tvořena symbiózou celé řady prospěšných mikroorganismů. V nich převažují především bakterie. Zejména je tak vhodné užívat probiotika, tj. Živé organismy, které pomáhají k tomu vyrovnat prostředí v našich střevech ve prospěch těchto „dobrých“ mikroorganismů.

Většinou jsou v probiotikách průmyslového původu obsaženy bakterie mléčného kvašení čili laktobacily, případně bifidobakterie. Konzumovat je však pochopitelně možné i probiotika v přirozené potravě. Znamená to dopřávat si například jogurty, sýry nebo kysané zelí.

 

Mějte dostatek pohybu

 

Ke správné životosprávě nutně patří k dostatečná fyzická aktivita. Pohyb totiž vyplavuje řadu látek, které se poté uplatňují v regulaci imunity. Patří mezi ně především serotonin, dopamin nebo noradrenalin.

Pokud nejste příliš sportovní typy, vyrazte alespoň na pravidelnou procházku. Během pobytu venku se náš organismus má možnost setkat s celou řadou mikroorganismů a tím tak můžeme v podstatě imunitu „trénovat“.

 

Přiměřeně odpočívejte

 

Lidské imunitě silně škodí stres. Proto bychom to s aktivitou neměli přehánět. Nutné je najít si dostatek času i na přiměřený odpočinek.

Především chronický stres dokáže imunitní systém výrazně oslabit. Stojí za tím především vylučování adrenalinu, ke kterému v situaci zvýšené zátěže dochází. Jde původně o obrannou reakci našeho těla, která se však může proměnit ve škodlivou, pakliže trvá příliš dlouho. Imunitní systém se tím poškodí a nedokáže pak účinně odolat především odolat virům.

Znamená to především dostatečně spát, mít čas pro sebe, během něhož se budeme věnovat svým zálibám, rodině a přátelům a nenabírat si celkově příliš povinností.

 

Nepřehánějte to s hygienou

 

I s ohledem na stávající situaci je nutné pochopitelně stanovená opatření dodržovat, tedy nosit roušku či respirátor tam, kde je to povinné, a mýt si pravidelně ruce.

V oblasti hygieny však také platí známé rčení „všeho s mírou“. Žít ve sterilně uklizené domácnosti vám neprospěje. Jak již bylo řečeno, imunitní systém potřebuje neustálé stimuly proto, aby správně fungoval.

Ve svém přirozeném prostředí by se proto měl mít šanci potkat s různými mikroorganismy. Do určité míry tak toto přiměřené vystavení imunitního systému různým vlivům je prospěšné. A to nejen v oblasti prevence různých akutních onemocnění, dle lékařů má ono posilování imunity dokonce částečně vliv i na potenciální rozvoj alergií.